Schrijftherapie voor kinderen en jongeren
De kist
Als je iets heel naars hebt meegemaakt wil je het zo snel mogelijk kwijt. Je gooit het daarom zo vlug mogelijk in een kist in je hoofd en probeert vervolgens die kist uit je hoofd te krijgen. Dat lukt niet goed. Soms lukt het om de deksel een tijd op de kist te houden. Vaak springt die open, bijv. als je net in bed ligt. Dat die kist openspringt komt omdat alles zo rommelig in die kist ligt. Je moest het snel kwijt dus had je geen tijd om het netjes neer te leggen. Omdat het er rommelig in ligt drukt het hard tegen de deksel aan en als hij opengaat springt de deksel helemaal open. Tijdens de schrijftherapie doen we de kist voorzichtig een stukje open, bekijken we wat er in ligt en gaan we het netjes neerleggen. Dan springt de kist niet meer zo makkelijk open en als hij een keer opengaat gaat hij maar een klein stukje open en kun je hem met een hand dichtdoen. Je zult merken dat je je veel rustiger en prettiger gaat voelen. We gaan het netjes neerleggen door er samen over te schrijven.
Deze metafoor van de kist komt van Sacha Lucassen
Write Junior Therapy / Schrijftherapie is een vorm van cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren.
Tijdens de individuele sessies beschrijft het kind of de jongere samen met de orthopedagoog het verhaal van het trauma of de nare gebeurtenis. De schrijftherapie is een natuurlijke manier van werken. In de schrijftherapie werken we samen. Het verhaal groeit en wordt completer totdat het aan het eind een verhaal is waar het kind of de jongere mee kan leven en mee verder kan.
Al schrijvend wordt aan ‘re-processing’ gedaan. Er is tijd, ruimte en aandacht voor de gevoelens die worden opgeroepen. Al vertellend, schrijvend en luisterend, de orthopedagoog leest soms delen van het verhaal voor, komen er nieuwe cognities op gang en wordt de negatieve werking van de vervelende gebeurtenis of het trauma in het heden steeds minder actueel. Het kind of de jongere komt bijna als vanzelf en in zijn eigen tempo toe aan nieuw gedrag in situaties die voorheen stressvol en traumatisch waren.
Een belangrijk en laatste onderdeel van de schrijftherapie is het delen van het verhaal met belangrijke anderen. Dit kan in de vorm van een boek, een ritueel of een brief. Het afscheid nemen van de vervelende gebeurtenis of het trauma wordt hiermee onderstreept.
De behandeling heeft een cognitief gedragsmatige aanpak en heeft als doel dat de (posttraumatische) klachten verdwijnen of sterk afnemen. De schrijftherapie kan ook als onderdeel van de andere hulpvormen worden ingezet.